Senne Kiekepoos haalt BRONS op Belgisch Kampioenschap

Afgelopen zondag vonden de Belgische Kampioenschappen plaats In Louvain-La-Neuve. De kleuren van Schulen werden deze keer verdedigd door Ward, Pepijn en Senne.

Om te mogen deelnemen moet je u eerst kwalificeren via de Limburgse of Vlaamse Kampioenschappen. Maw alleen de sterkste spelers per reeks kunnen/mogen deelnemen, dus makkelijke tegenstanders kom je daar niet tegen.

Om ver te geraken in een kampioenschap spelen verschillende factoren een rol. De belangrijkste factor is natuurlijk de vorm van de dag. Maar ook niet onbelangrijk is natuurlijk de loting. Wie tref je in de eerste en/of volgende rondes? Het blijft dikwijls gissen hoe de tabellen worden opgesteld.

Ward en Pepijn speelden mee in de reeks heren B. De loting viel niet echt mee voor onze spelers van Schulen.

Ward moest onmiddellijk (1/16 finale) beginnen tegens Vlaams Kampioen Ken Waegeman. Een hele klus om aan te beginnen voor een eerste wedstrijd. Na een 2-1 voorsprong ging de 4de set nipt naar de tegenstander zodat een belle zou beslissen. Hierin nam Ward een goede start en kwam daardoor niet meer in de problemen. 11-6 in de vijfde en de buit was binnen.

Op naar de 1/8 finale tegen Nacer. Gedurende de eerste 2 sets had Ward niet onmiddellijk het gepaste antwoord op de service van zijn tegenstrever waardoor Ward niet in zijn spel kon geraken. 0-2 achter. In de 3de set liep het iets beter en waren beide spelers min of meer gelijk. Helaas ging Ward de boot in met 9-11. 0-3 en kampioenschap voorbij.

Pepijn had de eerste ronde forfait (1/32 finale) en mocht zo onmiddellijk starten tegen een B0. En dat was niet de minste, nl Diouf. Pepijn begon, zoals we hem kennen, zonder complexen aan deze wedstrijd. Dat resulteerde in de 1ste set tot setwinst. 13-11. Knap om zo te starten. Ook in de tweede set hield Pepijn stand. Deze set werd ook beslist met het kleinste verschil. 12-10 en 2-0 voor. Een stunt in de maak??
In de 3de set stak Diouf nog een tandje bij maar ook hier wist Pepijn steeds raad mee. Bij 10-9 had Pepijn zijn wedstrijdbal. Helaas bleef Diouf kalm en kan hij deze set nog binnenhalen. Jammer.In set 4 ging Pepijn zijn tegenstander verder op zijn elan en zo stond het al vlug 2-2.

Op naar een belle. Doorheen de 5de set wisselden de kansen. Dan kon Pepijn één of twee puntjes voorkomen, dan was het weer aan de tegenstander om terug te vechten en voor te komen en visa versa. De belle werd een echte nagelbijter die helaas voor Pepijn met het kleinste verschil werd verloren. 9-11 in de vijfde set. Pijnlijk. Achteraf zagen we wel dat Diouf in goede doen was, want hij speelde later op de dag de finale in de reeks. (op zijn weg naar de finale versloeg hij zelfs Davy Vanvinckenroye) Een knappe prestatie van Pepijn tegen een zeer sterke tegenstander. Een resultaat om verder op te bouwen.

Senne speelde in de reeks heren C. Ook zijn eerste ronde leek bijzonder moeilijk. Milan Dekeyzer van Zandvoorde stond op het programma. Milan speelt een uitstekend seizoen en wordt volgend jaar B6 of zelfs B4. Dat Milan sterk speelt bleek ook tijdens de eerste set. 1ste set vlot voor Milan. Zelfs tijdens de 2de set had Senne geen antwoord op het spel van zijn tegenstrever tem 6-10. En dan sloeg het plots om. Senne kon set 2 nog binnenhalen met 12-10.

Maar in set 3 herpakte Milan zich opnieuw en deze set ging weer vlot naar hem. Senne 1-2 achter. Dat zou dus moeilijk worden. In de 4de set begon Senne zeer goed en had hij het geluk wel een beetje aan zijn zijde waardoor hij deze set kon binnenhalen. Op naar set 5 voor de beslissing. Senne ging door op zijn elan van de vierde set en ook het geluk zat weer een beetje mee. Op een wip stond het 10-0. Buit binnen met 11-2 en op naar ronde 2.

In de 1/8 moest Senne spelen tegen Bura (CO die ook een kaart heeft voor B4/B6).Senne zat duidelijk nog in de goede flow van de vorige wedstrijd en kon de klus klaren met 3-0. In de ¼ kwam hij uit tegen Collard. Een gekende tegenstander vanuit de jeugdreeksen, maar nog nooit tegen gewonnen. Maar elke wedstrijd moet gespeeld worden. En dat bleek nu ook, al bij al een vlotte 3-0 winst en op naar de halve finale.

In de halve finale stond Alexander Haers te wachten. (Vlaams Kampioen bij de C) Dat zou dus een zware opdracht worden.De wedstrijd ging gelijklopend op. Beide spelers wonnen elk op hun beurt vrij vlot een setje waardoor het 2-2 werd.Een belle zou beslissen over de finale plaats. In de belle begon Senne nog sterk en kwam enkele punten voor. Maar plots speelde Alexander een niveautje hoger en nam hij de leiding over. Bij 7-10 had Alexander 3 wedstrijdballen. Senne bleef kalm en vocht terug 10-10. Het volgende punt kon Senne binnenhalen waardoor hij matchbal had. Helaas kon hij deze niet verzilveren. Na nog 2 mooie balwisselingen moest Senne spijtig genoeg zijn meerdere erkennen. 11-13. Knappe prestatie tegen een zeer sterke tegenstander.

Brons is mooi, zeker als je terugdenkt aan de 1ste wedstrijd. Maar er had ook weer meer ingezeten. Zeker als je achteraf ziet dat Alexander vlot de finale wint.

Na medailles op de BK jeugd halen we ook op de BK klassementen een medaille. Dit zelfs als enige Limburgse club.

Pepijn mag door zijn glansprestatie op de Vlaamse Kampioenschappen van enkele weken geleden volgende zondag deelnemen aan de BK A. Hopelijk kan hij daar nog eens verrassen. We kijken er naar uit.

Pepijn in actie op Belgisch Kampioenschap Heren A
Week 19: Heren B blijven op kop