Week 14: Onze heren A maken een kloofje

Dit weekend moesten twee ploegen niet in actie komen en dat omwille van algemeen forfait van de tegenstander.
St Niklase in Landelijke gaf deze week algemeen forfait en eerder gaf Stokrooie algemeen forfait in 3° provinciale, de reeks waarin onze F-ploeg speelt en wij hebben zelf algemeen forfait moeten geven met onze cadettenploeg.

Onze heren A moesten naar Tiège in een erg belangrijk duel in de strijd om het behoud. Tiège heeft net als Vedrinamur één punt meer in de rangschikking, maar het onderling met deze twee ploegen is verloren in de heenronde. Verlies zou ons een vrij uitzichtloze situatie opleveren.
Wij konden spelen met Jan, Ward, Maxim en Matthias. De ploegen kwamen even sterk aan de aftrap: 3 B0 en B2. Dankzij een sterke eerste helft van Jan en Ward stonden we halfweg gelijk: het zou terug een thriller worden. Daarna wint Jan en Matthias gaat na verschillende matchpunten toch onderuit: 5 – 5. Vervolgens winst voor Ward in een belle, maar Maxim die in een vormcrisis verkeert, verliest: 6 – 6. En dan gebeurt het: Jan verliest en Matthias terug onderuit in een belle: 8 – 6: het rampscenario lijkt eraan te komen. In de slotronde wint Ward zijn vierde van de avond terwijl Maxim verliest: 9-7, net zoals in de heenronde.
Wellicht verliezen we tegen Tiège de strijd om het behoud. Onze heren A diepen de kloof met de tegenstanders uit, maar helaas in de foute richting. Het feit blijft dat wij enkel kunnen slagen als de ganse ploeg op niveau speelt en dat lukt ons de laatste tijd helaas niet meer zoals vorig seizoen.

De heren B moesten naar het verre Cajmir tegen de Franse grens om hun leidersplaats te verdedigen.
De tegenstander speelt meestal met 2 B2, dat zou dus een taaie brok worden voor Vincent, Pepijn, Dries en Klaas. De internetverbinding van het verre Cajmir tegen de Franse grens verhindert dat er online uitslagen worden getoond. ’s Morgens slagen zij er dan gelukkig in om te tonen dat onze ploeg met de hakken over de sloot wint: 7 – 9… maar concrete uitslagen geraken om 10 u nog niet opgeladen. Jammer dat dit bepaalde ploegen al eens overkomt.

Het werd in Cajmir een thriller tegen een zware ploeg die raar genoeg niet zo hoog staat in de ranking. Cajmir trad aan met 3 B2 en B4. Gelukken konden wij ook in onze sterkste opstelling spelen. Onze start was goed: Pepijn, Vincent en Dries winnen terwijl Klaas in een belle verliest: 1 - 3. Maar Cajmir komt terug: Vincent wint maar Peijn gaat in een belle onderuit: halfweg 4 - 4 en alles over te doen. Bij 5 - 5 slagen Vincent en Pepijn erin om terug een kloof te slaan: 5 - 7, maar Dries en Klaas verliezen: 7-7 en dus een moeilijke laatste ronde. Pepijn wint en Vincent pakt 4 op 4 met een vijfsetter. Onze ploeg is duidelijk klaar om de stap te zetten naar 2° nationale. Maar er volgen nog zware matchen.

Onze heren D speelden een vierpuntenmatch in het kader van de strijd om behoud in eerste provinciale. Tegenstander Lanaken speelde met C0, C2, C4 en D2. Wij speelden met Jurgen, Laurent, Senne en Jasper. Het ging hier wel erg vlotjes: halfweg al een 2 – 6 voorsprong. Enkel Jasper verloor, weliswaar in een belle. In de tweede helft bleef iedereen winnen en ook Jasper won een match: een duidelijke overwinning met 3 -13. Opmerkelijk was dat Laurent als B6 in elke match een belle nodig had om deze telkens te winnen. Wij weten uiteraard hoe graag Laurent het spelletje speelt, zo heeft hij optimaal kunnen genieten van deze match. Onze heren D zijn wel helemaal in veilig vaarwater.

Onze heren E trokken naar Peer: wij speelden met Joris, Stan, Bert en Tom. Peer kwam als laatste uit de stand met een sterke ploeg op de proppen met C6, 2 D6 en E0. Onverwacht werd het een spannende strijd tegen een degradatieploeg, maar onze ploeg was ook niet op volle sterkte. Halfweg hingen de bordjes nog gelijk. Stan wint maar Tom gaat onderuit: 5 – 5. Dan zelfde scenario: winst voor Joris maar verlies voor Bert: 6 – 6. Uiteindelijk 7-7 en dus een beslissende laatste ronde: hierin de eerst winstmatch voor Bert, maar Joris verliest tegen de C6: 8 – 8. Onze tweede plaats in de ranking is hiermee toch nog gered.

De jeugd van de G ploeg trok naar Aarschot met Ethan, Eppo, Kevin en Aras. Hier kregen zij 2 E4, E6 en NG tegen. Na twee belles stonden we direct 2 – 0 achter. Nadien wint Eppo een belle en komen wij terug tot 4 -4. De tegenstander loopt echter terug uit tot 7-5 . Aras verliest twee keer in een belle en zo werd het 8 – 5 . Match verloren denk je dan, maar Eppo, Ethan en Kevin winnen hun laatste matchen en op die manier werd toch nog een gelijkspel uit de brand gesleept. Eppo en Kevin zorgen elk voor 3 op 4. Sterk!

Onze dames trokken met Nele, Elke en An naar St Niklase waar ze een stevige ploeg tegen kregen met 2 C6 en NG. Nele had drie matchen kunnen winnen: zij verloor echter twee keer in de belle.
Voor Elke en An was de tegenstand te sterk. Zo werd het een 10-0 nederlaag.

Onze preminiemen trokken naar Hoeselt: Tobe, Kobe en Axl kregen een stevige ploeg tegen met 2 E6 en NG. Kobe kon verrassen en won twee matchen. Dat leidde tot een logische 2 – 8 nederlaag.

Jong Schulen in actie op het Vlaams Jeugdcriterium
Week 13: Knappe prestaties van enkele ploegen