Week 11: Heren B veroveren de leidersplaats

De laatste speeldag van de heenronde was een onvolledige speeldag, maar er stonden toch nog belangrijke matchen op het menu.
De match van onze Heren A tegen Vedrinamur werd een week uitgesteld. Onze jeugdploegen en onze dames hebben al vrij en ook de G-ploeg moest niet spelen wegens het algemeen forfait van As.

Voor onze heren A ziet het er niet rooskleurig uit: het onderlinge treffen tegen Vedrinamur kan ongeacht de uitslag niet verhinderen dat beide ploegen de heenronde afsluiten op de degradatieplaatsen. Dat wordt dus nog hard knokken in een sterke reeks.

Voor onze heren B stond de topmatch van de heenronde op het menu tegen leider Arc-en-Ciel.
Wij konden deze keer gelukkig op volle sterkte spelen met Vincent, Pepijn, Klaas en Dries.
De tegenstander speelde met dezelfde klassementen: dat beloofde dus spanning.
De start van onze mannen was prima: 0 – 3 en Klaas verloor in de belle met 10-12: dat had dus zomaar 0 – 4 kunnen zijn. In de volgende ronde verliest Pepijn in de belle maar de anderen winnen en zo kunnen we de eerste helft afsluiten met een mooie voorsprong: 2 – 6, ook dankzij de twee winstmatchen van Dries. De tegenstander prikt nog even terug : 4 – 6, maar dan verslaan Vincent en Pepijn de B2-tegenstanders: 4 – 8. In de volgende ronde verliezen we en Klaas andermaal met 10-12 in de belle/ 6 – 8; In de slotronde maakt Vincent met 4 op 4 en Pepijn het af met winst: 6-10.
Het resultaat is dat we de leiding overnemen van Arc-en-Ciel weliswaar met gelijke punten, maar door het onderling spel staan we nu aan de leiding. Als wij op volle sterkte kunnen spelen, dan ligt de promotie voor het grijpen.

Onze heren C trokken met Jurek, Laurent, Floris en Alexander naar Nova die in de ranking net achter ons staan. De tegenstand leek niet zo sterk met 2 B6 en 2 C0 maar dat viel tegen.
Jurek en Laurent gaan in de eerste ronde in de belle onderuit – vervolgens verliezen Floris en Alexander ook: 4 – 0. Jurek en Larent winnen dan toch waardoor we gaan rusten met een 6-2 achterstand. Nadien kon Floris nog 2 matchen winnen en ook Alexander pikt nog één match mee maar toch een zware nederlaag met 11 – 5. Geen man overboord want onze ploeg staat nog altijd mooi derde in de ranking.

De D-ploeg trok met Jurgen, Victor, Senne en Jasper naar Lipalet: in de strijd om het behoud een belangrijke match – ook al heeft United met één ploeg de handdoek gegooid met algemeen forfait. Lipalet trad aan op zijn sterkst met2 C0 en 2 C2. In de openingsronde wint Victor in de belle, maar dan winnen Senne en Jasper: 1 – 3. De volgende vier matchen zijn echter voor Lipalet zodat we met een achterstand gaan rusten: 5 – 3. Na winst van Jurgen en Jasper wordt het 7 – 5. Vervolgens zorgen Senne en Jasper voor de aansluiting: 7 – 7. In de slotronde weet Jurgen de belle wel naar zich toe te trekken met 10 – 12 en sleept op die manier toch een gelijkspel uit de brand. Hierdoor blijven we net voor Lipalet in de rangschikking.

Onze E-ploeg trok ook naar Lipalet. Daar kregen ze D4 en D6 tegen. Normaalgezien een makkelijke opdracht, maar de afwezigheid van Joris en Stan diende opgevangen. Voor Robin (E4) was de tegenstand uiteraard te zwaar. Halfweg bereikten we een 3 – 5 voorsprong. Ondanks vier winstmatchen voor Bert kwam de tegenstander toch terug tot 6 – 8. In de slotronde maakten Jonas en Lune het af: 6 – 10.
Hiermee staat onze ploeg mooi op de tweede plaats in de ranking wat een promotie naar 2° provinciale zou betekenen.

Onze F-ploeg trok naar Rijkel-Borgloon. Daar kregen ze zware tegenstand te verwerken met C6, D0 en D2. Dat was uiteraard te zwaar voor Jeffrey, Finn, Karel en Bart.
Het werd 16 – 0 – we hadden nochtans de eer moeten redden ,maar 4 keer verlies in de belle leverde helaas geen winstmatch op.

Onze H-ploeg trok naar Lanaken. Eppo, Elke, Aras en Nele kregen hier E6 en NG-tegenstanders.
Hier liep het erg vlot tot 0 – 6 . Toen volgden een paar verliesmatchen, maar onze jeugd ging vlotjes naar winst met 4 – 12. Eppo zorgde voor 4 op 4.
Onze H-ploeg, net als onze G-ploeg, eindigt de heenronde op een mooie 5° stek.

Bij het einde van de heenronde mogen we tevreden zijn met de resultaten van onze ploegen.
Er was echter toch weel terugkerend probleem: het uitvallen of de afwezigheid van spelers maakte het toch wel moeilijk. Het is enkel dankzij onze reservespelers (die bijna constant “moesten” spelen)en de hulp van vele recreanten dat we de ploegen meestal ingevuld kregen. De vraag kan gesteld of we in aantal ploegen niet boven onze stand leven – als je dan weet dat in de terugronde de boetes verdubbelen voor afwezigen spelers en forfaits, dan stemt dat toch tot nadenken.

Nacht der dubbels: de ervaring haalt het tegen jong geweld
Week 10: De zon breekt door de wolken in Schulen